Linkek






 




Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Leírás

A DHAT egy olyan észlelőkből álló közösség akik a Magyar Amatőr csillagászok, és szeretnék megosztani, élményeiket a nagyvilággal.

2012.03.30. 22:27 ObserverFist

Egy kis szerviz fél év után!

 

Novemberi hazautazásomkor amikor Roland (blogban Alienwar) barátommal kimentünk észlelni és előadást tartani, furcsa, számomra eddig szokatlan dolgot tapasztaltunk a Dobson távcsővel. 
Az AZ (Azimuthális) vagyis Horizontális tengely nem forgott rendesen kisebb sebességeknél, ami az automata követés nagyon megnehezítette, szinte lehetetlenné tette. Egyszerű kattogással adta tudtunkra hogy valami nincs rendben. Először megijedtem, hogy lehet a sok emelgetés miatt valami elromlott, de nem volt mit tenni akkor. A távcső finom állítása lehetetlenné vált, csak nagyobb sebességeknél ment, néha még azon sem , ilyenkor kézzel kellett "segíteni" a forgatásban. 
A probléma nem került nagyon ezután a figyelmembe, mivel December közepétől megint visszajöttem Németországba és a munka eléggé lekötött. Csak a Messier Marathon előtt gondolkodtam el rajta hogy ilyen, irányíthatatlan távcsővel, vagy nem megyek el és más eszközével kell néznem, ami nem elég illő az első ilyen Marathonomhoz, vagy megpróbálom magam megszerelni. Először utána olvastam az Interneten hogy valaki tapasztalt hasonló dolgot vagy én vagyok az első. Nem találtam semmilyen írást hasonló problémáról, de még egy szerelési rajzot sem, hogy esetleg a problémának utána nézhessek, hol lehet a hiba. Egy délutáni szünetemben nekiálltam és elkezdtem szétszerelni a zsámolyt. Nem jutottam sokáig, a motort sikerült kiszerelni, aminek semmi baja nem volt, mivel nem volt több időm visszaszereltem.  Pár nap múlva folytattam a javítási kísérletemet, rájöttem hogy bár bonyolult, de mégis égszerű szétszerelni, a hozzá kapott eszközökkel könnyen sikerült. A legutolsó és egyben legfontosabb részen a főtengelyen és a két forgó rész között érdekes csapágyrendszer lapul. Két kör fém lap között egy műanyag foglalatban lévő csapágy van ami már elég furcsa, egy több mint háromszáz ezer forintos távcsőnél. Ennél az árnál már azét meg lehetne a minőséget követelni. Egy kicsit csalódott voltam amikor sikerült teljesen szétszednem, a két fém lap között a műanyag csapágyfoglalatban kis fém rudak voltak ami nem is a probléma. A legnagyobb gond az volt hogy a csapágy tartó műanyag ahogy a képen is látszik nem volt rendesen, tisztességesen megmunkálva! A húszon-négy csapágy stiftből az egyik oldalon csak tízen-kilenc látszott ki, ami a súrlódási problémát már megmagyarázza. Ezen kívül a nem forgó csapágyak tele voltak olajjal, ami egy több mint húsz kilós tubus finom forgatásánál már érthetően akadozott. A teljes pucolás és a kis reszelés után lemostam a felesleges olajat, majd szilikon-al befújtam az egész műanyag felületet. Az összeszerelésnél akadtak még problémák a két fémlapot meg kell tartani az ajzat csavarozás közben és nem is szabad túl szorosra húzni, különben túl nehéz lesz a tengely forgatása ismételten kattogáshoz vezet. A teljes összeszerelés és kipróbálás után a távcső tökéletesen teljesített, még a követő módban is ötszáz szoros nagyításnál is jól követte a a Föld forgását, semmi kattogás vagy lemaradás nem volt tapasztalható. Sokat megtudtam, a szerkezet felépítéséről és örültem hogy a házilag javítható és karbantartható eszközök közé lehet sorolni, egy esetleges garancia szerviz több időbe és energiába került volna.
 
A csapágy kiszerelés után, látszik a finom kidolgozás hiánya.
 
Balassa Viktor Gordon

Szólj hozzá!

Címkék: hiba távcső dobson 305/1500 auto track


A bejegyzés trackback címe:

https://doubleb.blog.hu/api/trackback/id/tr954355838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása