Linkek






 




Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Leírás

A DHAT egy olyan észlelőkből álló közösség akik a Magyar Amatőr csillagászok, és szeretnék megosztani, élményeiket a nagyvilággal.

2011.01.09. 11:09 ObserverFist

Binokulár nagyteszt, kicsi a bors de erős

Résztvevők: / Balassa Viktor /

Németország, Obermaiselstein, Oberdorf ( 895m)
(2011.01.08; 20:45 – 2011.01.08; 21:30)

Távcső:  Celestron Sky Master 15x70

Időjárás: Teljesen tiszta ég; hőmérsékletről nincs pontos adatom

Fényszennyezettség: Nincs
Szabadszemes magnitúdó: 5 Mg
Távcsöves magnitúdó: 8,8 Mg

Meteorészlelés: 1

Észlelés helye: "A" bekötő út melletti kispad

………………………………………………………………………….

Már vártam a jó időt, estére meg is jött. Tegnap esti próbálkozásom nem volt túl sikeres, vékony felhőréteg volt az égen a csillagok homályosan látszottak. Ma viszont tiszta fekete ég volt, fényszennyezés nyomát sem találtam, a frissen beszerzett binokulárnak egy tökéletes teszt estének mutatkozott.

Első célpontom, mint mindig a Jupiter volt, a kezem remegése ellenére a holdjai látszottak, igaz nem olyan nagyításban mint otthon, de jól esett hogy ezzel is láthatom innen. Következő célpontom az M42 volt, szépen látszódott, akár az otthoni távcsőben. Meglepetéssel tapasztaltam hogy a nagy fényesebb, halmazokra , galaxisokra sokkal jobb ez a binokulár mint a távcső. A nyílthalmazokat a Szekeresben (Auriga) nem tudta szétbontani, csak az M36 csillagait láttam amikor mellé néztem, az M38 és M37 csak foltpacának  látszódott. Mindenek ellenére, a binokulár teljesítménye lenyűgözött, megéri az árát. Ezután a dupla nyilthalmazt kerestem fel, ez sokkal élvezetesebb volt mint távcsövön, igaz a remegés rontott az élvezeten. A következő célpontom az M31 volt. A fényessége akár a nagytávcsövön, talán még jobban is látszódott. Nem volt nehéz megtalálni, szinte kiugrott a háttérből. Mivel nincs fordított képe és a látószög is nagy nem kell sokáig pásztázni.

Ezután az egyik kedvenc látszólagos kettős a ΘTauri1-2 volt, Télen ebben a csoportban mérem a magnitúdót, most a binokulárral 8,8 Mg-s Tauri 81 melletti kis csillagot is éppen hogy láttam. A szabad szemes Magnitúdó beállításra a Ψ(Pszi) Ori két fényes csillagát használom. Nem sokkal odébb,  az Aldebaran és a Plejádok következtek, ekkor már feküdtem a padon, nem volt hideg mert jól beöltöztem és a síruhát is felvettem. Csodálatos volt, rengeteg csillagja látszódott. Néha- néha egy repülő elment felettem, mivel binokulárral jó gyorsan lehet bemérni, ezeket is megnéztem, az ablakai világítottak, és a farokról visszaverődő fény a motor füstjét is megvilágította egy kicsit. Érdekes látvány volt, mint egy repülő csillár, az ablakok látszottak szépen egy sorban.

A Égi kalauz, és a dinamós lámpám mint mindig, most is velem volt, keresgélve a lámpa fényénél néztem az újabb célpont után. Következő célpontnak valami újat akartam meg is találtam a könyvben, a Siriustól nem messze lévő nyílthalmazt az M41-et. Ezután még nézegettem az Orion övét, az M78 at, és az M1 et is kerestem, az utóbbit nem sok sikerrel. Egy meteor áthúzott a látcsövem előtt, aminek örültem. Mára ennyi jutott, de most már lement a karácsonyi hajtás, több időm lesz új észlelőeszközömmel megfigyelni. Mindenkinek csak ajánlani tudom, főleg azoknak akik még ismerkednek, és nem akarnak sok pénzt kiadni egy távcsőre.

Írta: Balassa Viktor Gordon

 

Szólj hozzá!

Címkék: felszerelés távcsövek távcső cuccok


A bejegyzés trackback címe:

https://doubleb.blog.hu/api/trackback/id/tr752571260

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása