Linkek






 




Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Leírás

A DHAT egy olyan észlelőkből álló közösség akik a Magyar Amatőr csillagászok, és szeretnék megosztani, élményeiket a nagyvilággal.

2011.01.21. 14:24 ObserverFist

Egy Holdfényes éjszaka


Résztvevők:
/ Balassa Viktor /

Németország, Obermaiselstein, Oberdorf ( 895m)
(2011.01.16; 21:45 – 2011.01.16; 23:05)
(2011.01.17; 05:30 – 2011.01.17; 5:55)

Távcső:  Celestron Sky Master 15x70

Időjárás: Teljesen tiszta ég, erős hold, nem volt szükség lámpára. Hőmérsékletről nincs pontos adatom
                           
Fényszennyezettség: Hold

Szabadszemes magnitúdó: 5 Mg
Távcsöves magnitúdó: 7,7 Mg
(9 Mg-s csillag is nehezen, de észrevehető)
                                    
Meteorészlelés: 1

Észlelés helye: "A" bekötő út melletti kispad

………………………………………………………………………….

Nyolc hosszú nap után, ismét sikerült kijutnom az ég alá. Gyorsan elment ez a hét, igaz már nem volt akkora hajtás a munkahelyen mint azelőtt, de egy konyhán mindig lehet valamit csinálni. Ma este hazafelé, megörültem a szép tiszta estének, de a Hold sajnos nagyon rontott a megfigyelési viszonyokon. A mély ég megfigyeléstől, minden esetre nem tántorított el, bátran szálltam szembe a zavaró fényével. A binokulár teljesítménye megint lenyűgözött, nagyon jó tulajdonságai vannak, szinte kiemeli még a leghalványabb objektumokat is, mintha megvilágítaná. A szerkezet felér a 114 es newtonommal, lehet ezt írtam már, de ma megint megmutatta a teljesítményét.

A Jupiter kezd kimenni a "divatból" nem voltam elég gyors, és a hegy mögött volt amikorra kiértem a padomhoz. Az első célpontom így az Orion köd volt. Csodálatos volt, a remegés ellenére, szinte vakítottak a csillagjai, a megvilágított köddel a háttérben lenyűgöző látvány volt.

Ma mielőtt kimentem gyorsan összeszedtem a Stellariumból a mély ég objektumokat, hogy ne a könyvben kelljen keresni, hogy éppen mi látható. Így ma is tanultam pár dolgot. Az Orion után egyik kedvenc hármasom az M37-36-38 következett. Az utóbbit nem sok sikerrel láttam, mivel a hold elég közel volt. Majd újabb célpont után néztem, amikor egy szép fényes hullócsillag jelent meg a Délnyugati égbolton.

Egy számomra új nyílthalmaz volt a következő megfigyelésem az M35. Nem volt nehéz megtalálni, a binokulár szépen megmutatta, igaz nem sok csillagot tudtam kivenni belőle. Ezután egy már többször látott objektum következett a Dupla Nyílthalmaz, ez talán az egyik legkönnyebben megtalálható halmazcsoport. Rövid nézegetés és kéz stabilizáló pózok keresés után az M50 felé vettem az irányt. Ez viszont már kemény dió volt. Nem volt túl fényes, de sikeresen megtaláltam, csak egy pár csillagja látszott, a többi homályosan adta a háttérfényt. Egy kicsit lejjebb vittem a látómezőt, a Sírius irányfényét keresve. Nem kellett sokáig, nagy fényessége miatt hamar rá lehet akadni. Innen nem messze megfigyeltem az M41 et.

Nem voltam felkészületlen, tanulva a korábbi észlelésből, most vittem magammal észlelő csokit és észlelő italt is, ezúttal semmi alkoholosat csak szörpöt. Sajnos észlelőteát nem tudtam még csinálni. Teljes ellátás mellett voltam a padon, tökéletes pillanatok összessége volt. Nem tartott sokáig, sajnos, mert a kezem lassan elkezdte átvenni a légkör hőmérsékletét. Kesztyűt viszont nem hoztam magammal.

Az M41 után ismét új vizekre menetem az M48 következett, sikeresen meg tudtam figyelni. Ettől nem messze a Rák csillagképben először pillantottam meg az M44 et. Csodálatos halmaz, nem véletlenül kapta a Méhkas nevet, csillagai fényesek és elég nagy területen vannak. Valahogy eddig nem jutottam el ehhez a Messier hez, de nem is gond, van időm, szépen lassan felfedezni az égboltot. Az M34-et kaptam ezután lencsevégre a Perzeusz csillagképben. Algol remek irányadó csillag ehhez az objektumhoz. Ezután kerestem még az M33 at, a Triangulum Galaxist, de ehhez már valószínűleg kevés ez az optika.

Zárásképp még egyszer megnéztem az Orion ködöt, az Androméda galaxist a Plejádokat és a Tauri 1-2-t. Az egész megfigyelés közben az Égi Kalauzt forgattam, valahogy szabad ég alatt jobban rögződnek a csillagok és a mély ég objektumok, mint a szobában otthon.
Megpróbálok holnap hajnalba is kimenni. Az M13 a nyári emlékeket idézi, talán sikerül elkapnom, a Vénusszal és a Szaturnusszal együtt. Remélem az időjárás megmarad és nem felhősödik be reggelre.

(2011.01.17; 05:30 – 2011.01.17; 5:55)

Az idő megfelelő volt. A Hold nem zavarta a megfigyelést, sötét is volt, hideg is volt, nem tudtam sokáig maradni. Első célpontom az M13 volt, nem is kellett sokáig keresni. Az M92 is rögtön megtaláltam. A Vénusz ragyogó volt, sok csillagot elnyomott maga körül, félhold alakját látni lehetett de csak a fényéből. A Nagyítás nem volt elegendő. A Szaturnusz csak pontnak látszódott. Pásztázás közben akadtam rá az M10-re és az M12-re. Halványan fényes kis körök voltak. Amiért felkeltem ma hajnalban, azt sikerült megnéznem, egy pár új objektummal együtt.


Írta: Balassa Viktor Gordon
 

Szólj hozzá! · 1 trackback

Címkék: felszerelés távcsövek távcső


A bejegyzés trackback címe:

https://doubleb.blog.hu/api/trackback/id/tr722602722

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Németh Bálint - ÉGIMESZELŐK 2011.02.09. 14:51:56

René Magritte | A hamis tükörMindent összehordanak. Az asztalt a szoba közepérehúzzák, körétolják a szúette székeket. Képeinket sorraleakasztják a nikotinsárga falról, helyükön – először ésutoljára – megláthatjuk, milyen az igazi fehér.Az a...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása