Linkek






 




Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Leírás

A DHAT egy olyan észlelőkből álló közösség akik a Magyar Amatőr csillagászok, és szeretnék megosztani, élményeiket a nagyvilággal.

2010.12.15. 21:05 ObserverFist

Kisoroszi égkép, Nagyhavazás előtt...

Résztvevők: / Balassa Viktor Gordon /

Magyarország, Pest Megye, Kisoroszi (108m)

(2010.12.14; 17:20 – 2010.12.14; 21:50)

UT: 16:20 – 20:50

Észlelési idő: 4h 30s

Távcső: 114/900 Newton EQ1

               - 25 mm (36x)
               - 10 mm (180x)
               - Barlow 2x

Időjárás: - 10.12.14; 17:20 - 21:50  -Észak-nyugat felöl erős felhőzet, Dél-kelet felöl tiszta, átvonuló felhőzet. Átlagosan  -5°C

Fényszennyezettség: Minimális
Szabadszemes magnitúdó 5,5
Meteorészlelés: 4 db

Észlelés helye: ˝Az˝ Udvar

………………………………………………………………………….

Napok óta tartó felhőréteg tegnap este felszakadozott, figyeltem az időképet hogy mikor kerül felém egy sáv, amin tiszta égboltot kapok. Megfőztem a vacsorát, majd kinéztem az udvarra, hogy milyen idő várható estére. Szerencsére már napnyugta előtt tiszta ég fogadott, csak Észak-nyugat felöl volt felhősödés. Kiraktam a távcsövemet, hogy le tudjon hűlni, mire felkészülök. A hőmérséklet nem volt magában probléma, csak az, hogy hidegebbnek éreztem, mivel folyamatos észak nyugati szél fújt. A külső hőmérséklet fagypont alatt volt.

17:25 Első célpontom a Jupiter volt, amit mindig nyitásként nézek meg, a holdjai nézegetése közben a keresőtávcső optimalizálás is folyt. A hold elég erős volt, már félig volt, elnyomott sok objektumot, de mit tehet az ember, ha a felhőtlen időjárást télen ilyen ritkán mérik. 17:35 Következő célpontom az M57 volt a Lant csillagképben, eléggé magasan volt, de mint utólagos méréseimből kiderült nem láthattam volna, mivel elég kis magnitúdós. 17:40 Amikor kinéztem a távcső mellé, Északi irányba fordultam újabb célpontért amikor egy hosszú tűzcsóvát pillantottam meg, színe vöröses-sárgás volt és fényes. Rögtön arra gondoltam hogy megérkeztek a Geminidák. 17:43 Fátyol-köd keresése, valószínűleg a hold is bezavart. Mert nem találtam meg 36x osan kerestem.
A magnitúdókat viszont sikeresen ki tudtam mérni, hold ellenére szabad szemmel 5,5 magnitúdóig láttam, távcsővel 9,7 magnitúdóig.

17:58 Újult erővel fordítottam távcsövem majdnem 180°-al az ellentétes irányba. Közben egyfolytában ki-be járkáltam a házból hogy a Stellarium-on kinézett célpontomat be tudjam mérni. Az Égi Kalauz most nem volt velem sajnos, máskor arra támaszkodom. Jobban szeretek csillagtérképtől észlelni. 18:10 A kettős nyílthalmazt tűztem ki célomnak, az eredmény csodálatos volt, ez az egyik legszebb objektum, amit ilyen kis távcsővel látni lehet szerintem. Miközben mellé- mellé pillantottam egy újabb tűzcsóva szelte keresztbe az eget, hasonlóan az előzőhöz, de ez rövidebb volt viszont az iránya azonos volt. Az ég elég nyugodt volt, az Észak-nyugati felhők nem nagyon mozogtak. Mintha ledobálnák magukról a felesleget, kisebb, felhőket engedtek el az erős széllel, pont az én megfigyelési irányomba. 18:20 Felnéztem az égre és célpontot kerestem, egyik kedvencem az Androméda galaxis (M31), szerencsére éppen Zenit közelben volt és felhő sem takarta a kilátást. Hamar megtaláltam, de nem olyan fényében láttam, mint legutóbb, sokkal halványabb volt. A Hold majdnem olyan, mint egy nagy város a Földön, fényszennyezés forrása.

18:27 Egy rövid melegedés és Stellarium után kinéztem magamnak a M15 öt következő célpontnak. Ezt a gömbhalmazt először próbáltam bemérni, de mint utólag rájöttem, nagyon könnyű. Az Enif nevű vezetőcsillag, szinte egyedüliként világított Dél-nyugati irányba, nagyszerű tájékozódási pont. Nem is kellett sokat keresnem a kiszemelt célpontot, szinte kiugrott a háttérből. Igaz nem tudta szétbontani csillagokra, de talán egy hold mentes estén sikerülhet. 18:39 Egyik számomra legérdekesebb csillag felé fordítottam a csövet, ez az Aldebaran volt. A csillag magában is szép, de én a Tau 1-2 és környékét kedvelem leginkább. Percekig nézelődtem. 18:46 kor átmentem az M45 re más néven a Fiastyúk ra. Ez a csillag kompozíció mindig is érdekelt, talán ez az egyetlen nyílthalmaznak mondható objektum aminek a csillagai nevet kaptak. 19:00 Gondoltam ha már így ki van világítva, megnézem mi van rajta, távcsövemet a Hold felé fordítottam. Hát igen, a kráterek neveivel nem igazán vagyok még tisztában, nem is került elém még sok könyv ami ezzel foglalkozik, vagy még nem jutottam el benne addig még, de ami késik nem múlik. Minden esetre érdekes volt figyelni a peremeket. 19:07 Egy kis pihenőt tartottam, Stellariumban kikerestem következő objektumot.

19:21 Kelet felé fordítottam megfigyelő eszközömet és Messier vadászatot tartottam. A felhők gyülekeztek, Kelet és Dél felé voltak már csak felhőmentes foltok. Első célpontom az M34 volt, szép nyílthalmaz került a látómezőmbe. 19:34 Ezután kicsit lejjebb mozgattam a csövet és a M37 következett. A csillagjai kivehetőek voltak igaz nem túl fényesek, de egyértelműen látszottak. 19:37 A következő célpontom a M36 volt, az irányát az M37 től tudtam de egyszer csak elsötétedtek a csillagok, tekergettem a finom állítót hogy valamilyen olyan helyen tegyem le a távcső képét ahonnan vissza is találok. Felnéztem, hullámokban szakadozott felhő érkezett az Észak-nyugaton már gyülekező feketeségből. Ezután míg az eget bámultam, mikor lesz egy lyuk, amin még megnézhetem a kiszemelt célpontomat, egy újabb Geminida hasította végig az eget. 19:47 A vékony felhőkkel sem törődve fényesen siklott végig. Ezután mintha az esemény hatására megnyitotta volna az eget. 19:49 Kis keresés után megtaláltam a M36 ot. Ezzel be is fejeztem a terület megfigyelését.

A hőmérséklet erősen csökkent, a szél erősödött, az EQ1 állvány nagyon jól kitartott, minimális volt a beremegés. Rövid melegedés után visszatértem és kedvenc téli csillagképemet tanulmányoztam, az Oriont. 19:57 Mivel elég magasan volt már és a horizont is tiszta volt, első célpontom a fényes Betelgeuse volt. Vöröses ragyogása mindig megfog és a Rigel el szemben van, ami inkább kékes színű, mint két ellentét. Kis felhőátvonulás miatt várnom kellett pár percet. 20:05 Az M42-43 következett, sajnos az UHC szűrőm nem volt nálam, hiányoltam is, legutóbb mikor azon keresztül néztem sokkal szebb, kontrasztosabb képe volt.
Pár percig még néztem, majd újabb célpontot kerestem. 20:05 A Jupiterhez tértem vissza, onnan kiindulva elkezdtem keresni az Uránuszt A Hold miatt nagyon fényes volt az a terület, de sikeresen megtaláltam. Kis kék korongot láttam, de nem csillag volt mert nem villogott és kerek volt 25mm es okulárral láttam(36x). Amikor rá akartam közelíteni hírtelen fátyolfelhő állta az útját a további megfigyelésnek.

20:45 egy újabb fénycsóva hasítja ketté az eget, a felhők gyülekeznek. 20:48 Déli területek tartják magukat egyedül, a Sirius ami éppen felkelt erőteljesen vág át a felhőrétegen Procyon al karöltve. 20:53 Mizar-Alcor tiszta volt pár percig, eddig kihagytam, mert felhős volt, de most sikerült bepótolnom. 21:15 Rolandal folyamatosan MSN keresztül konzultáltunk, nála hamarabb elromlott az idő, de megkért hogy nézzem meg az M78 at, mielőtt befejezem. Kerestem, nem sikerült megtalálnom, elég kis fényű köd, UHC esetleg segített volna, legközelebb talán több szerencsével járok.
21:20
Végül mielőtt minden befelhősödött volna, megnéztem még az Orion öv csillagait. 21:50 Kicsit később a felolvadás után még sikerült megtalálnom az M1-et. 22:00 körül a felhők ellepték az eget, lassan csendesen elkezdett szállingózni a hó.

Írta: Balassa Viktor Gordon

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://doubleb.blog.hu/api/trackback/id/tr292518391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása