Linkek






 




Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Leírás

A DHAT egy olyan észlelőkből álló közösség akik a Magyar Amatőr csillagászok, és szeretnék megosztani, élményeiket a nagyvilággal.

2011.07.11. 00:24 ObserverFist

SkyWatcher 305/1500 Dobson AT


Hosszas várakozás után megkaptam az álom teleszkópomat. A két hatalmas doboz láttán amit a csomagkihordó hozott elsőre ledöbbentem, nem számítottam ekkorára. Egyenként 20,5 kg ot nyomtak, a mozgatásuk a méretük miatt nem volt könnyű. Ráadásul mivel tudtam hogy mi van benne, a szokásosnál is óvatosabb voltam. Miután sikerült egyesével a lakásomba szállítani őket, kezdődhetett az összeszerelés. Az újonnan beszerzett kocsimmal amivel hazatologattam a dobozokat a kerekei elég hangosan karistolták az aszfaltot, már a fele teher alatt is, tudtam hogy ez így nem lesz jó. A kocsi túl hangos még az egyenes aszfalton is ahhoz, hogy én éjjel fél tízen-egy kor kitelepüljek és 3-4 óra körül vissza vigyek vele mindent. A Szomszédok egy pár alkalom után szerintem nem vennék jó néven. 

Másnap elmentem a közeli nagyobb barkács áruházban ahol széles választékban árulnak minden félét, például kerekeket a kocsim számára, nem akartam olcsón megúszni, egyszer veszek akkor ne vegyek már "gagyit". A tömör gumis kerekeket választottam, a tömör műanyag kerekeknél jobb zaj felfogónak ígérkeznek. Rögtön fékezőset választottam, mert a dobozok hazacipelésénél már jelentkezett a kerékfékek hiánya lepakolásnál. A gyári kerekek kicserélése nem volt zökkenőmentes, további barkácsolást igényelnek, de egyenlőre kitartanak, megfelelő szerszám nélkül nem tudtam még elvégezni a módosításokat.

A Teleszkóp kicsomagolásáról és összeállításáról videót is csináltam, mivel eddig nem találtam hasonlót az interneten. A videót még alakítani kell, de amint készen lesz megírom.

A Tubus dobozának kinyitásakor egy érdekes érzés fogott el, ez hatalmas, gondoltam. A tubus átmérője 35 centiméter. A kész Dobson alappal együtt az egész teleszkóp magassága összecsukva 115 centiméter, kinyitva 162 centiméter. 

A csomagolás példás volt, ennyi csomagoló anyagot rég láttam, a két doboz összesen tíz kiló gramm csomagoló anyagot rejt. A Lapra szerelt Dobson alap szépen be volt csomagolva, előre fúrt lyukakkal akik a csavarok befúrását könnyítették. Nagy Svéd bútor áruházlánc termékeihez hasonló, összeillesztés jellemezte. Végül egy masszív alapot kaptam amire a két tengely motor előre volt szerelve. Összességében harminc kilót nyomhat az egész, amit az erős és jól rögzített fogók el is bírnának, egyetlen gond az hogy ha a cső rajta van, a fogók nincsenek a súlypontban, és az alap kör is elég nagy, ezért a teleszkóp megemelése nem túl kényelmes. 

A Flextube rendszer nagyon jól működik, egy mobil összecsukható obszervatórium. A porvédő sapka a felső részen és a kemény műanyag fedél az alsó részen biztosítja a pormentes tárolást. A kihuzat Crayford, ami szépen lassan "csúszik" a finom mozgatásokat nagyon jól veszi. Az okulár kihuzat legfőbb részei mind fémből vannak. A főtükör csupaszon van a tubus alján, a kollimináló csavarok nagyon jók, könnyen be lehet állítani. Egyenlőre nincs lézer kolliminálóm, de ennél a fókusztávnál már szerintem mindenképpen kell, mivel beletekintve a három méterre lévő pontot kell összehozni a tíz centire lévőtől. Nem olyan könnyű tökéletesen beállítani mint egy kisebb fókusztávú távcsőnél. A Szabad szemes kollimináló gyengének bizonyult, nem éreztem tökéletesnek a kolliminációt, ekkora távolságnál azon a kis lyukon is nagyobb eltolódást lehet látni ha a lyuk jobb vagy bal széléről nézem. 

Mellékelten kaptam egy huszonöt és egy tíz milliméteres Plöss okulárt a földi tesztek alapján nem lesz velük baj. Ezen kívül még vettem hozzá egy három és hat milliméter között állítható Zoom okulárt bolygózáshoz. Ajánlottak egy harmincöt milliméteres okulárt is, de egyenlőre megnézem mit alakít a huszonötös. 

Az Auto track ot könnyű kezelni, sajnos az iránytűnek nincs nyugta valamiért a Dobson alján, bárhová is teszem, ráadásul kettő is van nekem mindkettő másfelé áll. Valószínűleg a jó öreg pólusra állással fogom csinálni nem pedig iránytűvel. Az Auto tracking módok kívül van hat programozható állás is amiket nem hiszem hogy használni fogok. A SkyWatcher Power Tank nagyon jól működik, igaz egy pár felesleges extra is van benne, de azokat nem kell használni aki nem szereti. Vész sziréna, villogó piros lámpa, bikázó. A rádió még úgy ahogy elmegy, ha túl csöndes az éjszaka. 

Összességében a felszereltsége a távcsőnek jó, könnyen kezelhető, viszont hatalmas és nehézkes szállítani, de az összecsukható tubus sokat könnyít ezen. A kolliminációt jól tartja, masszív, stapabíró. Ajánlani tudom csak!


Írta: Balassa Viktor Gordon

 

Szólj hozzá!

Címkék: távcsövek 12 teleszkóp távcső at dobson 305/1500 sky watcher auto track


A bejegyzés trackback címe:

https://doubleb.blog.hu/api/trackback/id/tr493056256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása