Linkek






 




Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Leírás

A DHAT egy olyan észlelőkből álló közösség akik a Magyar Amatőr csillagászok, és szeretnék megosztani, élményeiket a nagyvilággal.

2010.12.08. 23:05 Alienwar

Rés a pajzson!

Résztvevők: / Bóta Roland /

Magyarország, Pest Megye, Tárnok

(2010.12.08; 20:55 – 2010.12.08; 21:14)

UT: 19:55 – 20:14

Észlelési idő: 19p

Távcső:  Carena 60/700 (Akro.)

               - 12,5 mm (56x)
               - 4 mm (175x)
               - Barlow 2,3x
               - Fordító 1,5x

Időjárás: - 10.12.08; 20:55 - 21:14  -Borús ; átlag +9°C

Fényszennyezettség:

- É-ÉK felől Érd fényei: Azimut +12° -ig
- K-DK felől Százhalombatta fényei: Azimut +7° -ig
-Magnitúdó: 3.95

Meteorészlelés: 0/óra

Észlelés helye: ˝A˝ Terasz

………………………………………………………………………….

Lelkesen figyelem a monitor képernyőjét, benne az animált felhőképet arra várva hogy mikor kerül végre 3 nap után egy kis lyukacska a felhőrengeteg valamely részére. Ma napközbe többnyire tiszta volt az ég, elég sokat sütött a nap (habár mihez képest ugye) és természetesen szokás szerint  ma is estére ismételten ellepte az eget az „égi füst”. Már épp úgy voltam vele hogy ráhagyom az egészet, és inkább a csillagászati könyvem olvasásával kellene foglalkoznom, még egyszer felmentem a netre megnézni a felhőképet, és megláttam egy rést, mivel animált nagyjából ki tudtam számolni, hogy kb 20-30p múlva ér fölém. Na hát a teleszkópot sikerült 30mp alatt összeszerelnem és kihelyeznem a teraszra egy kicsit hűsölni. Addig visszamentem és tovább figyeltem  a monitort. 20:55: Hát nagyon megörültem amikor kimentem, és a foltocska menetrend szerint meg is érkezett.  É-NY ra nyitotta meg az eget. „Gyönyörű”(az elmúlt 3 nap szaridő után nekem az)  rálátást kaptam a hattyú csillagképre, a Lant-ra és a Sárkány fejére.  Mondom akkor haladjuk sorba amíg van rá idő. Először is hozzátenném az ég látványa alapján hogy az átlátszóság, magnitúdóban 3.95. A leghalványabb csillag amit láttam a Hattyú csillagképben volt, az o2 Cyg a Deneb-től K;D-K-i irányba alatta az o1 Cyg 3.8-as magnitúdóval. Első észlelésem a Deneb volt a fényszennyezésnek és az átlátszóságnak köszönhetően, nem volt olyan jó fényereje az okulárban, de szépen látszott. Viszont eléggé hullámzott, ami a gyenge seeing-nek volt köszönhető. Jól megfigyelhető volt még a Sadr. Számomra olyan a csillagképbeli elhelyezkedése alapján mint a hattyú lelke (ezt így el is könyveltem magamnak).  Igazából szép látvány volt, színében inkább a sárga figyelhető meg, ellentétben a kéken vibráló Deneb-től. Visszatérve az o1 Cyg-re még amíg eszemben van, nem volt kivehető a látszólagos „testvére” a 30 Cyg, gondolom itt is az átlátszóság, és a nyugodtság gyengesége játszott szerepet. Következőnek a Gienah-t néztem meg. Mint színileg mint méretileg egyezik a Sadr-al. Biztos vannak jól látszó és megfigyelhető különbség(ek) közöttük, de ilyen égviszonyok mellett én nem tudtam ezeket megfigyelni. Közben a felhők elkezdtek gyülekezni és már meg is ragadták a hattyú bal szárnyát, úgyhogy gyorsan áttértem a Lant-ra. Hiába vannak 3.95 magnitúdónál fényesebb csillagjai, annyira horizont közelbe helyezkedik el, egyedül a Vega-t tudtam csak benne megfigyelni. Azt viszont gyönyörű szépen.  Azt a csillagot nem érdekli hogy, fényszennyezés ide fényszennyezés oda, ő a horizont közelébe is pompázik. Zseniális! A felhők csak jönnek, a hattyúnak már csak a jobb szárnya látszik, úgyhogy belehúztam a végére. Sárkány csillagkép (csak a feje, mert annyi látszik a felhőrengeteg miatt). Az első szembetűnő csillag rajta az Etamin. Az okulárba pillantva színe vöröses-sárgás. Néha bevillan egy csipetnyi kék, de szerintem az a gyenge nyugodtság miatt volt. levettem a szemem az okulárról és látom hogy már a Vega-t is eltakarta a felhő. 2 csillagja látszott még a sárkányfejnek, a Rastaban és a Grumium. A Rastaban érezhetően halványabb az Etamin-nál színe erősen kék, és bumm….. ennyi volt a dialógus amit magamba le tudtam fojtatni erről a csillagról, mert a felhő elérte a sárkányfejet is. Majd egy elégedett mosoly után visszavittem a távcsövet a szobába. /A megfigyelés alatt végig 4mm es okulárt használtam (175x)./

Összefoglalva nagyon örültem hogy sikerült kifognom ezt a kis „rést a pajzson” már 3 napig vártam erre, hozzáteszem hogy iszonyú nagy mázlim volt hogy pont erre jött. Úgyhogy mindennemű negatívumot (fényszennyezés, átlátszóság, nyugodtság) ma (kivételesen!!!) nem vagyok hajlandó figyelembe venni.

Mert annak is örülni kell ami az ilyen időszakokban ritkán adatik meg, még ha nem is volt lehetőségünk részletes megfigyelésre.

Írta: Bóta Roland 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://doubleb.blog.hu/api/trackback/id/tr402503331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása